Domů » Blog » Přechod Jizerek tam a zpět

Přechod Jizerek tam a zpět sobota 5. červenec, 2014

Východ slunce z rozhledny na Smrku

Je tomu přesně půl roku, co jsem přecházela Jizerské hory od Harrachova po Smrk na sněžnicích. Už tehdy jsem si říkala, že se sem musím vrátit, abych tuto cestu mohla poznat i beze sněhu, a také abych se zbavila svého restu a dolovila druhou z dvojice keší Jizera (GC1BWNK) a Jizera bonus (GC1BWNQ) (od autora Road66), kterou jsem kvůli náročným klimatickým podmínkám musela odložit na bezsněhové období. A samozřejmě také kvůli Jizerkám, které se nikdy neokoukají.

Čtěte také: Jizerské hory na sněžnicích

Den první

Dobří holubi se vracejí, napadlo mě, když jsem v časných ranních hodinách znovu spatřila povědomé scenerie Jizerského údolí. Oproti prosinci je ale cesta podstatně snáze schůdná a vystoupat táhlým kopcem z Harrachova až na Bukovec není narozdíl od zimního období nijak zvlášť heroický výkon. Dlužno říci, že v zimních měsících byla cesta v mnohém zajímavější. Třpytivá, sněhem zasypaná pěšina se změnila v tmavý asfalt, ze stromů zmizelo bělostné jíní a křišťálové rampouchy, balvany v Jizeře ztratily vysoké sněhové čepice. Naproti tomu je však nyní vše svěžejší a zelenější, louky jsou poseté květinami všech barev a slunce krásně hřeje. Jizerky jsou zkrátka krásné v každé roční době.

Čtyřhranka na vandru S mohutným funěním stoupáme na Bukovec, první ze dvou vrcholů dnešního dne, odkud na vyhlídce shlížíme dolů do údolí osady Jizerky, která je jednou znejchladnějších obcí v České republice. Není se čemu divit, vesnička, která je umístěná v široké kotlině ze všech stran obklíčené hřebeny hor, je ve svém středu protnutá klikatou čarou řeky Jizery, ze které jde zvláště vnoci vlhko a chlad. Díky tomu jsou zde velmi časté inverzní mlhy, které na teplotě rozhodně nepřidávají. O to více je však osada půvabnější a malebnější.

Scházíme dolů do údolí, odkud po žluté turistické značce pokračujeme ke Karlovské lávce, místem s pěkným pohledem na řeku, a dále do polského Orle, a napojujeme se na trasu krátké multi-keše Wielka Izera (GC4KD6E), jejíž trasa je vedena od Orle na sever k Hale Izerske, a tudíž téměř kopíruje trasu multiny Jizera. Jednotlivé stage jsou hezky zpracované a finálka má vtipné umístění. Pokud se někdy vydáte po stopách Roada 66, doporučuji nepatrně pozměnit doporučenou trasu a tuto krátkou multinku nevynechat, neboť je příjemným zpestřením výletu.

Západ slunce z rozhledny na Smrku Poté, co jsme vydatné dešťové přeháňky přečkali v chatě na Hale Izerske, se vydáváme po žluté značce skrz široké jizerské pláně směrem na Smrk, vrchol Jizerských hor. Odměnou za strastiplnou cestu rozbahněným mokřadem nám je karmínově rudý západ slunce a zlatem zalitý podvečerní kraj. Nádherný okamžik, který se vtiskl do paměti.

Stejně jako v zimě i dnes jsme si pro nocleh vybrali tuláckou útulnu na rozhledně, neboť je bezesporu tím nejromantičtějším místem z celých Jizerských hor, kde lze v noci složit hlavu. Za svitu svíček vaříme večeři na plynovém vařiči a jdeme spát. Venku se stmívá.

Den druhý

Cesta do tajemna Časný ranní déšť nám bohužel zastínil první paprsky, zato se nám ale díky němu naskytla vzácná podívaná – letní inverze. Bílý mlhový pás stoupajících par se táhne údolím osady Jizerky a podél úpatí Krkonoš, a posléze se mračna rozhání a vysvítá slunce. Je svěží červencové ráno, vzduch je vlhký a voní smrkovým dřevem.

Čeká nás cesta zpět do Harrachova, tentokrát však po druhém břehu Jizery přes Střední Jizerský hřbet. Dnešní cesta je v mnohém zajímavější než včerejší; k vidění jsou tentokrát rašelinní slatě Černá jezírka, Pytlácké kameny a Věžní skály, nechybí ovšem ani široké louky a četné vyhlídky. Tato cesta mi v zimě kvůli neschůdnému terénu zůstala utajena, o to větší radost mám, že objevuji nové a krásné pohledy. Deset kilometrů ze Smrku do Jizerky vede téměř po rovině, a tak cesta příjemně utíká. Opět procházíme přes polské Orle, nyní se však vydáváme na jih, cestou kolem Koziho Grzbietu až dolů do Harrachova, kde naše cesta končí.

Padesát kilometrů dlouhé dvoudenní putování zakončujeme nalezením finálky keše Jizera bonus, které je o to zajímavější, že jsme její první nálezci po dlouhých devíti měsících. Stylové zakončení celé cesty.

Jsem spokojená, úkol jsem splnila a resty smazala. Přesto však sotva jsem dokončila jednu jizerskou výzvu, už pokukuji po další, a tou je Wysoki Grzbiet (GC3J5VD) vedoucí od Smrku do polské Sklarske Poreby. Bude to taková hezká záminka k tomu, abych se zase mohla vrátit do mých oblíbených Jizerských hor... ;-)

Přechod Jizerských hor tam a zpětPřechod Jizerských hor tam a zpět - Po rozkliknutí je možné mapu interaktivně zobrazit na mapy.cz.
Turistický přechod Jizerských hor z Harrachova na Smrk a zpět. Délka trasy je 50 km.

Tipy na cestu

Ubytování:
Penzion Simona - Harrachov
- Kromě výhodné výchozí pozice má penzion mnoho dalších výhod, jako například vstřícný přístup, nízkou cenu, a slevu pro turisty s vlastním spacákem ;-)
Útulna na rozhledně na Smrku - Turistická útulna je přístupná celoročně, neomezeně a bezplatně. A navíc je tak blízko k nebi... :-)

Pokud chcete dostávat upozornění na nové články na mém blogu, přejděte prosím na odkaz zde: Odebírat novinky

Galerie k článku Přechod Jizerek tam a zpět

Na Bukovci
Osada Jizerka z Bukovce
Čtyřhranka na vandru
Jizera z Karlovské lávky
Na břehu Jizery
Čtyřhranka s čundrbáglem na břehu Jizery
Jizerské zrcadlení
V osamění
Po dešti
Široké jizerské pláně
Západ slunce z rozhledny na Smrku
Slyšeli jste slovo Boží.
Letní inverze z rozhledny na Smrku
Východ slunce z rozhledny na Smrku
Cesta do tajemna
U Pytláckých kamenů
Čtyřhranka logující

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda

121813421
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Geomatik
Díky za inspiraci k parádnímu dvoudennímu výletu! Obzvlášť info o útulně nás nalákalo.
Kdyby někdo chtěl vyrazit, tak vězte, že útulna je stále přístupná a nachází se skoro přesně v polovině trasy. Bonusová keš je nyní o jedno stanoviště bohatší. Místo je sice mimo zde publikovanou trasu, ale já jsem rád, že ho autor zařadil. No a v logbooku první keše můžete narazit na Čtyřhrančin zimní log: https://1drv.ms/u/s!Ai-_KueB2r6xw5kK-fO5-ixkv1dX2Q
Čau Geomatiku,
promiň, za zpožděnou reakci, dlouho jsem tady na blogu nebyla. :-) Hehe, s tím mým logem jsi mě potěšil. :-D No jo, bylo to velkolepé. Dodnes nechápu, jak jsem to v těch závějích mohla najít. To byla prostě haluz..! Jsem ráda, že jste si výlet užili, já bych tam ráda zase vbrzku vyrazila. Tam se to prostě neokouká.

Čau a přeji pěkné vandrování!
Markéta

P.S.: A dík za odkaz na Rajče, máš pěkné fotky, ráda si je prolistuji. :-)
Filip Drazdík
Krásně napsané, nádherné fotografie a musela to být nádhera to zažít na vlastní kůži. Rád bych také takhle někam vyrazil na vandr, třeba i s nějakou partou. Děkuji za inspirace a obdivuji Váš výkon při přechodu Alp.
Markéta Dobešová
Děkuji za hezký komentář, potěšil mě! :-)
Alpy byly samozřejmě nezapomenutelné, nádherné, nepopsatelné. Ale vím, že se na tak dlouhý trek mnoho lidí dostat nemůže. Pokud byste rád něco takového podnikl a chcete nějakou "rozumnější" inspiraci, tak mrkněte na tohle:

Zillertal runde, asi 7-8 dní okružní trek, začátek u Innsbrucku, kde necháte auto. A pak už jen jdete z chaty do chaty. Za týden budete zase u auta, ale nechte si časovou rezervu. ;-) Zillertalské Alpy byly nejkrásnější hory, jaké jsem v životě viděla. Já sama se na tento trek chystám.
Tak Vám přeji hezké léto a nějaký pěkný trek. :-)
cicipan&peta
Pekne napsane, musela to byt krasna vychazka:) a dekuji za inspiraci kam o dovolenou :)
Markéta Dobešová
Díky :-). Procházka je to parádní, a dá se ´sfouknout´ i za víkend ;-)
Zdeněk Charvát
Parádní článeček :) a pěkná motivace....
:cool:
Markéta Dobešová
Je to moc pěkná cesta a keše jsou dobře udělané. Doporučuji ;-)
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace