Domů » Blog » Cimrmanovo Tišnovsko a trampské údolí Diany

Cimrmanovo Tišnovsko a trampské údolí Diany sobota 30. listopad, 2013

Tišnovská Vysočina

Vysočina je rájem všech tuláků a vandráků. Do její východní části do oblasti Tišnovska nás tentokrát přivedly dvě keše: 1. Kapsovo dálkové wherigo GC2JEDKDiana GmbH CG11JJQ.

Dva dny volna v práci jasně zavelely vypadnout z Prahy někam do hlubokých lesů, kde nepotkám za celý den živou duši. Konečně se tedy naskytla možnost uskutečnit dlouho plánovanou výpravu na Tišnovsko na Cimrmanovu stezku a za pozůstatky fašistické továrny stíhaček - Diany.

1. den

Čtyřhranka na cestě Tentokrát nebylo třeba nic složitě plánovat, protože jsem od Kapsy dostala docela podrobný organizační plán (díky za něj ;-)). Z Prahy vyjíždíme autem kolem sedmé ráno a kolem dvanácté už vyrážíme na cestu.

Dnešní trasa je krátká, pouze do 15 km, a tak nikam nespěcháme. Z Osik se napojujeme na žlutou turistickou trasu, po chvíli z ní však scházíme směrem na skalní útvary Malý a Velký Sýkoř. Odsud se napojujeme na Cimrmanovu stezku a pokračujeme po žluté směrem na jih.

Je listopad a stromy jsou téměř holé. Krajinu zavalil řídký mlžný opar, výhledy na okolní kopce jsou šedavé. Vzduch je vlhký a chladný, je cítit hořkost tlejícího listí. Přesto však má kraj Vysočiny úžasnou atmosféru, podzimně melancholickou s nádechem blízké zimy.

Pomalými kroky scházíme do Lomnice, malebné vesnice v údolí, a procházíme se městečkem. Překvapením je, že v tak malém městě se dá najít krásný kostel, morový sloup, synagoga a další kulturní památky. Napojujeme se na zelenou turistickou trasu a odbočujeme směrem na západ do Borače, kde nasedáme na autobus a jedeme zpět do Tišnova.

Krásná a klidná podzimní procházka se spoustou vyhlídek do okolního kraje.

2. den

Půjde to tentokrát bez brodění? :-) Přestože původním záměrem bylo přespat pod širákem, nakonec jsme si netroufli ani na stan. V noci měla být zima a pršet, a tak jsme celkem uvítali možnost ubytovat se v čundráckém hotelu „U trampa“ kousek od Řikonína. Cena za ubytování ve skromném pokoji se společným sociálním zařízením a vlastním spacákem je zde velmi vlídných 100 Kč. Nic lepšího jsme si ani nemohli přát.

Cílem dnešního dne je výprava za zbytky Diany – bývalé fašistické podzemní továrny stíhaček. Popravdě řečeno, zub času toho na původní podobě továrny moc nenechal; všechny betonové vstupy do podzemí jsou již obrostlé plevelem a navíc jsou uzavřené. Jediné, co z Diany zůstalo v dobrém stavu, jsou tři železniční tunely na trati Brno – Křižanov – Žďár nad Sázavou, ve kterých se montovala těla stíhaček, a na těch toho není moc ke koukání.

Cesta, která většinou vede po neznačených a sotva znatelných pěšinách, je však daleko více zajímavá svojí divokou přírodou. Poté, co jsme se odklonili ze značené cyklostezky, se před námi otevřelo široké údolí řeky Libochovky a Haldy, které jakoby vypadlo z Foglarovských vyprávění o Hoších od Bobří řeky. Procházíme dlouhou stepní loukou, která se táhne podél potoka, a já mám pocit, jako bych tu už někdy byla. Ano, už vím, přesně takhle vypadalo Rikitanovo tábořiště, které jsem celé dětství toužila najít. Byl to věrný obraz mých představ, které mi naskakovaly, když jsem tu knihu četla. Jako bych našla místo, které jsem mnoho let znala, ale nikdy ho nemohla najít...

Pokračujeme dál. Cesta je drsná a mnohokrát se musíme brodit přes potok, který ji protíná. Je sychravý listopad, voda v potoce je jako led a po deštivé noci žádné velké teplo není, takže po osmém brodu už máme poměrně velké křeče v nohou. Naštěstí ve chvíli, kdy už toho máme opravdu dost, údolí brodů končí a my už suchou nohou docházíme k vlakové stanici Níhov. Akorát v pravý čas.

Oba výlety byly přesně tím pravým lékem na moji velkoměstskou ponorku. Sotva jsem osušila ledové nohy a zahřála zkřehlé ruce, už jsem začala plánovat, jak se sem na jaře vrátím a znovu to tu celé projdu, a tentokrát se spaním pod širákem. Bude to moje vysněná noc v tábořišti u „Bobří řeky“.

Pokud chcete dostávat upozornění na nové články na mém blogu, přejděte prosím na odkaz zde: Odebírat novinky

Galerie k článku Cimrmanovo Tišnovsko a trampské údolí Diany

Skoro jako v lese Blair witch...
Sýkořský les
Vyhlídka
Jeden z mnoha brodů...
Údolí Diany
Půjde to tentokrát bez brodění? :-)
Pozůstatek bývalé továrny Diany

Váš komentář k článku

Pište prosím jen komentáře, kterými se vyjadřujete k tématu. Políčka označená červenou hvězdičkou jsou povinná a bez jejich vyplnění nebude Váš text uložen v databázi. viz nápověda

18516188
:-) :-D :-| :-( ;-) ;-D :cool:
Michal Kupsa
A helemese, zpráva z odlovu mého wheriga! :-)
Pěkný čtení i fotky, jen tak dál.
Markéta Dobešová
Tvoje wiga jsou obě parádní, až budeš publikovat třetí, tak dej určitě vědět!
Tento web používá k poskytování služeb a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace